h1

Medier i krig

september 18, 2008

I går og i forgårs gik medierne i krig. I Nyhederne på TV 2 kunne jeg tirsdag aften se et indslag om at almindelige mennesker på Nørrebro, nu var begyndt at købe skudsikre veste. Det blev jeg simpelthen så irriteret over. Jeg bor nogenlunde nøjagtigt midt i epicentret, og jeg har sgu’ ikke set nogle almindelige mennesker i skudsikre veste. I går kørte Politiken så med på historien og skrev på forsiden “København dukker sig i kugleregnen” og længere nede: ”Politiken flytter fra i dag [det var så i går] ind på Nørrebro med et reportagehold for at følge begivenhederne på nærmeste hold”. Som om det var en krigszone…..

Jeg synes ganske simpelt, det er uvederhæftig journalistik og giver et billede af vores land, af København og af Nørrebro, som ikke passer. Det er jo for pokker hverken Brooklyn elle Gaza-striben, jeg bor i – på trods af de utålelige skyderier. Men altså – der er intet at sige til, at mine forældre og deres naboer i Lyngå, synes, at der er noget galt i Danmark – med indvandrere, med rockere, med whatever – når dramatikken presses ud af citronen til sidste blodsdråbe.

2 kommentarer

  1. Hej Kristian

    Helt enig. Dog kommer man ikke uden om at det er lidt ekstraordinært hvad der sker i disse dage – har en kollega der bor i Jægersborggade (100 % epicenter hvis nogen skulle være i tvivl) og han virker da lidt påvirket. Men jeg synes ikke jeg oplever noget ekstraordinært i disse dage når jeg vader op og ned af Nørrebrogade…

    Derudover synes jeg journalisterne skulle ringe og spørge nogle politikere om det ikke var på tide at tage debatten om hashens frigivelse op igen – og hvis ikke de synes det kunne man jo kvittere med at spørge om selvsamme politikere stadig støtter op omkring lukningen af Pusher Street. Måske der kunne komme noget go journalistik ud af det…


  2. Hej Kristian

    Det er en underlig situation. På den ene side er jeg lige så irriteret som dig over, at medierne blæser tingene ud af proportion. På den anden side foregik skyderiet i Rantzausgade lige uden for min brors kærestes lejlighed – og de var sgu’ bange!

    Traditionelt skal der store ord og store overskrifter til at få politikerne op ad stolene, så i den henseenede bifalder jeg mediernes ageren. Men spørgsmålet er, om medierne ter sig for befolkningens skyld eller for seertallene og læsertallenes skyld?

    Mvh
    Jesper



Skriv et svar

