h1

Lovgivning om markedsføring på blogs

oktober 1, 2008

I forlængelse af indlægget “De fromme bloggere” og fordi emnet interesserer mig, så tænkte jeg, jeg ville undersøge, hvordan lovgivningen er i forhold til et eventuelt samarbejde mellem pr-branchen og bloggerne. Og sagen er, at det ser ud til at være helt afhængig af, om der er penge eller anden form betaling inkluderet.

Er der betaling inkluderet i forholdet mellem blogger og pr-bureau/virksomhed, så skal det fremgå af blogindlægget, siger Markedsføringslovens §4. Det kan man blandt andet se i denne artikel på forbrug.dk. Og det er jo logisk nok. Men her handler det altså ikke om bloggerens moral eller det etiske kodeks i den danske blogossphære. Det handler om, hvad der er lovligt, og hvad der ikke er.

Det er så også det, der faktisk gør, at Cisions konklusion om, at bloggere gerne vil arbejde sammen med pr-branchen halter. Og her er det ikke undersøgelsens repræsentativitet, som jeg henfører til. Det er præmissen for undersøgelsen og artiklen. For præmissen er, at pr-branchen betaler for at få omtale. Og det gør vi ikke. Jeg er pr-konsulent – og vi betaler altså ikke nogen for at skrive om et produkt. Vi gør alle mulige andre krumspring (puster historier op, sender pressemeddelelser, udlåner produkter etc.) – men betaler gør vi ikke.

Der er så selvfølgelig grænseområder, hvor vi inviterer en journalist med på en messe eller lignende, hvorpå der vises produkter frem – men da det jo har faglig relevans, så er der vel ikke noget at komme efter. Så er der så også det, der hedder “Anmeldereksemplarer”. Det kan være bøger, cd’er, løbesko eller parfume, der sendes til test hos journalisten – som så kan beholde det. Det er også et grænseområde, men det lader til at være accepteret – i de printede medier i hvert fald.

Det overrasker mig lidt, at jeg ikke har studset over det med betalingen før – men det har jeg altså ikke. 

Spørgsmålet er så, hvordan lovgivningen forholder sig til de traditionelle pr-metoder brugt i de nye medier. På forbrug.dk kan man se, at særligt når det vedrører børn og unge, så er der grund til at være påpasselig, hvis forbrugerombudsmanden ikke skal komme efter en. Man kan også se, at der tales om at vildlede via blogs. Og eftersom der ikke er så mange eksempler, der kan skabe præcedens, så ville jeg opfordre de fleste virksomheder til at træde varsomt her. Særligt naturligvis hvis det drejer sig om produkter rettet mod børn og unge. For man ville vel nødigt være den virksomhed, der viste hvor grænsen skulle sættes?

Så selvom pressemeddelelser af alskens slags, udlån af produkter etc. lader til at være lovligt nok, så er der alligevel så få eksempler på området, så lovgivningen ikke lader til at være faldet helt på plads. Og hvad med anmeldereksemplarerne til bloggerne? Vil det være ok, hvis jeg sender produktprøver til en blogger – uden nogle krav om, at der skal skrives om det, endsige hvad der skal skrives?

Det hænger selvfølgelig sammen med, at det heller ikke er faldet helt på plads, hvad definitionen af blogs egentlig er. Fordi blogs er i en stadig udvikling – og bliver mere og mere et medie på linie med alle mulige andre (internet)medier og ikke længere blot individets ølkasse på internettet. Det gør jo, at afkodningsreglerne for blogs til stadighed vil være til forhandling og svære endeligt at definere.

Der er dog ingen tvivl om, at alle former for pr bliver en fuldt integreret del af blogossphæren. Men vi må nok vente lidt endnu på, at Forbrugerombudsmanden helt får styr på de der blogs (bloks?  blox?) der.

4 kommentarer

  1. […] vil jeg blot opfordre dig til at besøge Det Levende Ord og læse Kristians glimrende indlæg “Lovgivning om markedsføring på blogs”. Det er solid research og spændende indsigt, som både journalister og analytikere måske skulle […]


  2. Hej Kristian,

    Godt indlæg.

    Nu spiller vi jurister, og det er vi ikke. Men jeg kunne undre mig over, hvordan man kunne betragte det ulovligt at omtale et produkt på en blog, hvis bloggen ikke er decideret kommercielt. Vil det så være ulovligt for en man at stå på torvet og råber højt hvor godt selskab “A”s produkter er fordi de stak ham en halvtredser? Hvis ens blog er stiftet som et juridisk selskab, har bloggeren ikke ydtringsfrihed som individuelle?

    Og du har helt ret i det når du skriver “hvad er en blog, endelig?”

    Kunne være spændende at høre en juridisk professors synspunkt. Jeg tror ikke sagen kan dækkes af skriftlig lovgivning – er der existerende sager som kunne give en indikation.


  3. Hej Brian

    Jeg tror faktisk pt. at man kan sige, at det ikke er nødvendigt at høre en jurist udtale sig om sagen. For vi har Forbrugerombudsmanden – og så vidt, jeg kan se, så har han forholdsvist meget fokus på området.

    Og dét betyder, at det vil blive påtalt på en eller anden måde, hvis der laves betalt redaktionel omtale af et produkt på en blog – og man IKKE gør opmærksom på, at omtalen er bestilt arbejde.

    Så er der yderligere grænseområder – og dem kommer der så nok regler for hen ad vejen.

    Men det er egentligt rimeligt nok, at man skal skrive, hvis man laver betalt bestillingsarbejde. Synes jeg i hvert fald. Det er jo det samme i aviserne – både print og net. Og det er noget af det, der er med til at holde integriteten kørende….


  4. […] På Psychobloggen kan man nemlig også finde links til diverse online-butikker og andre online-salgskanaler. Disse links er “tilfældigt” placeret som en del af historier om en kat, om sygdom, om arbejde etc. Psychobloggen fremstår i mine øjne altså som en form for markedsføringsblog (reglerne for den slags kan man læse om i Markedsføringslovens §4 på forbrug.dk. Jeg har også selv tidligere skrevet om det her). […]



Skriv et svar

