h1

Twitter er SÅ oldschool

oktober 29, 2008

Uh, hvor tales der meget om Facebook for tiden. Det har særligt været diskussionen om opdateringerne, der har kørt både på P3 og Ekstra Bladet. Som min kollega Rikke Sternberg skrev til mig, da hun sendte dette link fra eb.dk: “Så ved man at Facebook nu er nået ned på Tåstrup-nummerpladeniveau…” Hvilke aversioner hun har mod Tåstrup, ved jeg ikke – men hvor HAR hun ret!!! 🙂

Næ, du – Twitter. Det er sagen. Det er endnu ikke nået nær så bredt ud som Facebook, men det kan vel nærmest betegnes som “web 2.0-mainstream”. På Twitter følger jeg Morten Lund og Kim Elmose og min norske tidligere kollega og web 2.0-entusiast, Fredrik Johnsen. Ergo: Minimumskravet for at være noget indenfor web 2.0-sfæren er, at du er på Twitter.

Men så er der jo også dem, der altid er et skridt foran (det er faktisk også personerne ovenfor). Dem som har prøvet værktøjer og medier, som vi andre ikke har hørt om. Personligt så har jeg opgivet at forsøge at holde mig opdateret. Jeg har anerkendt, at det er for besværligt at følge med – så jeg har lagt mig i slipstrømmen og følger i stedet ivrigt mit Twitter-feed. For det genererer mange fede links og tips.

På den måde kom jeg forbi Yammer (Og nu er der sikkert nogle læsere, der tænker: “Det har jeg da hørt om for 4 måneder siden“. Men det har JEG altså ikke). Yammer er et medie ligesom Twitter; det er mikroblogging. Det betyder, at man skriver små beskeder, som andre brugere af mediet (ens “abonnenter”) kan læse.

På bloggen Next2Tech har Adam Bindslev kaldt Yammer for En twitter man kan bruge til noget. Og jeg giver manden ret. Det særlige ved Yammer er nemlig, at man skriver til dem, som har samme mail-domæne (mit er eksempelvis mannov.dk), som en selv. Og ikke til andre. Det vil sige, at jeg kan skrive interne beskeder, og efterspørge litteratur, viden, hjælp, new bizz-muligheder, fodboldresultater, fredagsbar eller hvad det måtte være. Til personer der er fagligt relaterede og uden at kunder eller andre relationer kan se det. Det gør Yammer oplagt til at blive brugt indenfor virksomheder og organisationer til både faglig og social videndeling. 

Pludselig fik mikroblogging en relevans for andre end bare dem først på beatet. Hvis du vil vide mere, så klik ind på Yammer.com og “Watch the tour”.

Reklamer

4 kommentarer

  1. Spændende! *checker straks Yammer ud*

    Adam Bindslev er i øvrigt min brors gamle gymnasiekammerat. Lille verden.. 🙂

    Mvh
    Jesper


  2. I sommer skrev jeg projekt med to studiekammerater om microblogging som internt værktøj for virksomheder, og det kan I finde mere om her:
    http://marks.dk/2008/06/17/microblogging-as-a-facilitator-for-tacit-knowledge/

    Når det så er sagt, så skal jeg gerne være en af de første til at bifalde Yammer. De har taget mere eller mindre alle de råd vi har givet i rapporten og søsat dem som en del af den her applikation (ikke at de har læst den, men nok bare er seje).

    I øvrigt er det værd at tjekke WordPress-temaet “Prologue” ud også – det er det værktøj vi bruger i Wemind til at holde hinanden opdateret internt.


  3. “Chronically hip”

    Er det ikke den rigtig beskrivelse af dig og hipstress Sternberg?

    Facebook is, like, so yesterday!

    🙂


  4. Hej Mark

    Tak for tips. Og måske er det faktisk dine råd, Yammer har brugt – det ved du jo faktisk ikke 😉



Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: