h1

Recession giver øget pres på digitale bureauer

november 3, 2008

Jeg har læst, at den nuværende økonomiske krise rent markedsførings-mæssigt skulle blive godt for dem, som arbejder med digitale medier. Søren Storm Hansen diskuterer det blandt på dSeneste (uden dog direkte at tage stilling), og på Counter Intuitive, kan man også læse om emnet.

Argumentet for det er, at markedsføring via digitale medier er en billig måde at nå en stor målgruppe på. Når der derfor skal skæres i markedsførings-budgettet, så vil man vælge den forkromede reklamekampagne fra og den digitale til. Hmm…. Det tror jeg altså desværre ikke meget på. Eller – det er måske nok rigtigt i USA og på andre udviklede digitale markeder – men ikke i Danmark. Markedet for digitale medier her til lands er simpelthen for umodent. Der sidder for mange beslutningstagere ude i virksomhederne, der ved for lidt om og har for få erfaringer med digitale medier – og de vil bestemt ikke være tilbøjelige til at investere deres temmeligt skrumpede markedsføringsbudget i en digital kampagne med en (for dem) tvivlsom effekt.

Så jeg tror tværtimod, at den nuværende økonomiske krise vil betyde døden for en række mindre digitale bureauer i Danmark, og jeg ville bestemt ikke anbefale nogen at starte op inden for denne branche lige pt.

Selv synes jeg, det er både ærgerligt og røvkedeligt. At KØBE sig til omtale (her taler jeg naturligvis om reklame – ikke pr) er grundlæggende en ret gammeldags kampagneform og henvendelsesmetode til forbrugerne, ikke?

Spørgsmålet er så, hvad man kan gøre ved det? Ja, man kan blandt andet forsøge at “tale” branchen varm, som det sker i denne artikel fra Kommunikationsforum, hvor repræsentanter fra bureauer fra alle dele af branchen argumenterer for, hvorfor lige netop deres bureau ikke rammes af krisen, eller hvorfor den ligefrem vil skabe vækst hos dem. Man bliver helt træt i ørerne. Men det kan selvfølgelig OGSÅ virke.

Det bedste argument er dog at påvise sine resultater. Egentlig ser jeg store farer ved, at kunden lægger alt for megen vægt på bureauernes ROI (som jeg også har kommenteret her på The Constant Beta Blog og find flere indlæg om ROI på Social Media Marketing her), fordi ALLE parter har en interesse i at smukkesere på tallene, inden de når kunden. Men der vil med statsgaranti komme et større fokus på dette, når krisen kradser. Derfor bliver det i det kommende måneder EKSTREMT vigtigt for alle former for bureauer at kunne påvise resultater af markedsføringsindsatsen (herunder pr). Kun derigennem kan man hjælpe marketings-/presse- eller kommunikations-chefen i virksomheden med at argumentere for, at der stadig skal tilføres penge til afdelingen. Og kun derigennem kan man altså selv få snablen i nye budgetter.

Problemet ift. dette for de digitale bureauer er, at eksemplerne på det danske marked er forholdsvis få og begrænsede i både effekt og udtryk. Se eksempelvis Søren Storm Hansens liste over digitale indsatser i virksomhederne. Selvom listen nok ikke er fuldstændig, viser den mest af alt, at de kommunikationsansvarlige ude i virksomhederne stort set ikke har erfaring i at arbejde med indsats via digitale medier. Og så er det, at min påstand – i forlængelse af dette – er, at det bestemt ikke er lige nu, at de vil satse på digitale kampagner. Desværre.

Og grundlæggende vil det være en fejl. For samtidig med at virksomhederne smutter back to basics, så smutter forbrugerne på internettet. De handler der, de netværker der, de engagerer sig der, og de udstiller sig selv der – og det gør det i højere og højere grad. Så samtidig med at bureauerne skal dokumentere egne erfaringer, så vil det nok også være en god idé at kunne dokumentere, at forbrugerne i stadig stigende grad er på internettet. Ellers vil den danske digitale branche blive sat yderligere bag om dansen af denne krise. Og det har hverken bureauerne eller virksomhederne nogen som helst interesse i.

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: