h1

Stein Bagger og Psychobloggen

december 4, 2008

Kan man skrive om andet end Stein Bagger pt? Søge på andet? Læse om andet? Medierne oplever kronede dage. Helt det samme kan man sikkert ikke sige om Stein himself, Asger Jensby, Finn Nørbygaard og Erik Ove. Udviklingen er stadig spændende at følge….

Det er den også på Google. Der er jo utallige historier om “fænomænet IT Factory” og blandt andet har der været en historie fra Computerworld om, at firmaet Concept Interest havde sørget for, at negative skriblerier om Stein Bagger endte langt nede i Googles søgeresultater. Ikke blot ved at søgemaskineoptimere på de positive omtaler, der ellers har været mange af – men ganske simpelt ved selv at producere blogindlæg med positiv omtale, og dernæst sørge for, at de så endte højt i omtalerne. Det kaldes Reputation Management.

Og det må siges, at Concept Interest er dygtige. For selv nu – hvor Stein Baggers navn skrives utallige gange på alle de store netmedier, så er det første hit, ved en søgning på Stein Bagger i Google, et temmeligt ligegyldigt blogindlæg fra Psychobloggen (på trods af at der faktisk ikke er noget indlæg om Stein på bloggen!!!???). Men på Google indledes indlægget med “Stein Bagger er blevet afsløret som en gemen svindler“. Det må formodes at være produceret af en person med med relation til Concept Interest (i parantes skal det bemærkes, at der linkes tilbage til Concept Interest fra Psychobloggen).

Øverst ligger et hit fra Psychobloggen

Øverst ligger et hit fra Psychobloggen

Hvorfor skulle det nu være skrevet af Concept Interest eller personer med relation hertil? Det skulle det, fordi Computerworld, i sin artikel om Concept Interest og de positive historier, henviser til Psychobloggens arkiv, hvor der pt. ligger en særdeles positiv omtale af Stein Bagger fra januar i år. Hvem der helt præcist står bag Psychobloggen, kan jeg ikke se – men bloggen kunne også godt ske at være opstået i markedsføringsøjemed.

På Psychobloggen kan man nemlig også finde links til diverse online-butikker og andre online-salgskanaler. Disse links er “tilfældigt” placeret som en del af historier om en kat, om sygdom, om arbejde etc. Psychobloggen fremstår i mine øjne altså som en form for markedsføringsblog (reglerne for den slags kan man læse om i Markedsføringslovens §4 på forbrug.dk. Jeg har også selv tidligere skrevet om det her).

Angående hits på Google har jeg personligt haft den lidt naive tilgang, at der var en vis form for objektivitet i de søgeresultater, jeg fandt på Google. Også på trods af, at jeg naturligvis godt kender til søgemaskineoptimering og også bruger det på min egen blog. Men der må jeg så absolut revidere min opfattelse. Hvordan Concept Interest har fået et indlæg fra Psychobloggen om Stein Bagger til at ende øverst på Google er mig en gåde. Men imponerende er det. Det må siges at være Reputation Management. Men denne gang for Psychobloggens omdømme.

Reklamer

3 kommentarer

  1. I mandags fik Stein Bagger den ære at blive optaget i Wikipedia: Stein Bagger.

    Det opslag er nu på side 2 i Google, men mon ikke det popper op blandt de første søgeresultater inden længe.

    Wikipedia er måske det vigtigste sted at skrue på Reputation Management, selvom man ikke har helt kontrol med indholdet.


  2. Der er endnu for mange løse ender til at drage konklussioner i hele affæren, der er dog grundlag for konspiration! De mange kontroversielle spørgsmål er godt beskrevet her: http://blogu.aabenholt.com/#category3


  3. Hej Søren

    Ja, det har du helt sikkert ret i. Og Wikipedia kunne oven i købet bidrage med ny viden (for mig i hvert fald):

    “Han [Stein Bagger] instruerede en amerikansk kunstner bosat i Danmark, Vicki Lang, til at lade som om hun var telefonreceptionist ved dette universitet via et indstuderet manuskript øjensynligt for at forvirre journalisten Dorte Toft der var i færd med at undersøge hans baggrund.[11] Over for Vicki Lang havde Stein Bagger forklaret at den konstruerede telefonsamtale var et led i uddannelsen af receptionister”

    Er det bare mig, der er blind eller hvorfor har jeg mon ikke set dette før?



Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: