h1

Forbryderjagt på Facebook

januar 9, 2009

Det har længe været en kendt sag, at vil man af med knive, er man for højere straffe, eller vil man nakke nogen pædofile, så er Facebook stedet, man mødes.

Nu er det så også stedet, hvor jagten på ukendte overfaldsmænd sætter ind. I hvert fald har jeg lige læst på eb.dk, at faren til en ung pige, som er blevet overfaldet, har oprettet sin egen gruppe på Facebook. Den hedder borgervendt volds kriminalitet (og en eller anden burde have givet manden en hjælpende hånd med i forsøget på at lave et lidt mere mundret navn).

Gruppens formål er at fange datterens overfaldsmænd. Det er jo ikke sådan, at jeg ikke forstår faren – men jeg mener alligevel, at det er et problematisk projekt. Og det er det, fordi lægmænd ikke skal gøre politiets arbejde. Risikoen er, at uskyldige hænges offentligt til tørre – med navn og billede. Jeg har også skrevet om en lignende problematik tidligere på Kommunikationsforum.

Noget andet er så, at det er spændende at følge gruppens udvikling. Da Ekstra Bladet skrev historien kl 15.25 i dag fredag d. 9. januar var der 10 medlemmer. 3 timer senere var der 22 var medlemmer og ingen havde kommenteret. Nu (og efter reportager på Tv 2 Lorry) er der godt 90 og nogle få kommentarer. Blandt andet har en gut fra hjemmeværnet i Roskilde sendt medfølser….

Jeg håber, gerningsmændene bliver fanget. Men jeg håber ikke, det bliver via Facebook.

Skriv et svar

