h1

HP styrer ansattes brug af Facebook

januar 20, 2009
….. på den fede måde.

I dag er der en artikel på Alt om Data, med titlen: Du SKAL bruge Facebook i arbejdstiden. Den handler om, at Hewlett-Packard i Danmark underviser deres ansatte i brugen af Facebook. Når man læser den pressemeddelelse, som ligger til grund for artiklen, så kan man se, at overskriften nok er kommet på baggrund af en journalistisk stramning. Det handler om, at HP har tilknyttet en “Facebook-konsulent” (Noget af en fluffy titel…), der skal undervise de ansatte i brugen af Facebook. 

Stramning eller ej: Det er god stil af HP og et eksempel til efterfølgelse. Administrerende direktør i HP Danmark, Keld Jersild Olsen, forklarer bagrunden for initiativet således:

…Facebook er allerede en integreret del af den måde, som vores medarbejdere kommunikerer på. Derfor giver det heller ikke nogen mening at blokere for brug af Facebook i arbejdstiden. Vi har i stedet valgt at undervise medarbejdere i brug af Facebook, hvis de ønsker at bruge websitet i arbejdstiden. Dels så de ved, hvordan det fungerer, dels så de forstår at adskille privatliv og arbejde. Undervisningen giver også en bedre forståelse for de nye kommunikationsmåder, som flere og flere af vores kunder anvender.”

Keld Olsen er på helt rette spor: Når over en million danskeren bruger netværket, så er det svært at gå mod strømmen. (Men ikke håbløst: Jeg har kendskab til mindst ét dansk forsikringsselskab, hvor serveradgangen til Facebook og Hotmail er blokeret for de ansatte). I stedet skal store virksomheder forsøge at indtage rollen som vejleder i brugen af netværket. På den måde sikrer man sig bedst, at Facebook bruges uden at der samtidig hentes virus ind og lægges fortrolige oplysninger ud. Og på den måde signalerer man, at man har tiltro til, at medarbejderne kan administrere friheden.

Men udover dette kan Faceboook bruges med det formål at aktivere de ansattes netværk og den viden, der befinder sig i dette netværk. Har man eksempelvis ingeniører ansat, så er der en vis sandsynlighed for, at de har mange fra deres studietid blandt deres Facebook-venner. De kan opfordres til at bruge deres status-opdateringer til at spørge efter ny forskning på et givet område. Eller de kan bruge Facebook til at henlede opmærksomheden på et jobopslag i virksomheden. Eller de kan fortælle om et fedt (og ikke fortroligt) udviklingsprojekt, de sidder på.

I så fald vil brugen af Facebook ikke blot være af defensiv karakter (Hvordan undgår du at Facebook ….) men også være af offensiv, eller i hvert fald konstruktiv, karakter (Hvordan bruger du Facebook til at….).

Værdien er ikke blot, at HP samlet set måske kommer i besiddelse af større viden, eller at virksomheden henter nye medarbejdere ind via netværket. Værdien er i højere grad signalet om, at HP er en virksomhed, hvor man er åben overfor input udefra, og hvor man anerkender de sociale (og faglige) gevinster, der kan ligge for medarbejderne på Facebook. Konsekvensen af det er, at HP vil have nemmere ved at tiltrække de allerdygtigste medarbejdere. 

Hele initiativet er ganske simpelt god employer branding. Og at HP investerer penge i dette initiativ nu – på et tidspunkt, hvor der er kommet flere om buddene på jobmarkedet – er både sympatisk og signalerer overskud. Det er god PR. Respekt for det.

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: