h1

Lidt for imponerende antal danskere på Facebook

januar 21, 2009

Ovre på Peter Svarres blog har jeg set, at Wemind har lavet har Google Spreadsheet, der indeholder opdateret statistik om antallet af danskere på Facebook. Det er sejt, og særdeles brugbart.

Men det får mig også til at undres, for i statistikken kan jeg se, at 99.56 % af de 19 – 25-årige har en profil på Facebook. Og jeg tror simpelthen ikke på, at penetrationen af Facebook er på nær mest 100 % blandt nogen aldersgrupper.  Forklaringen må i stedet være, at der er oprettet mange fake-profiler.  Måske ikke sådan “ond vilje-fake” – men en prøve-profil, som man så har glemt kodeordet til – og derefter den profil, man bruger. Det kunne være interessant at se en undersøgelse af det.

I hypen af Facebook har det naturligt nok hverken været i mediernes eller bureauernes (eller Facebooks) interesse at skabe tvivl om det imponerende antal af danskere, der befinder sig på netværket. Men nu tror jeg dog, at det er ved at være på tide, at finde ud af, hvad der gemmer sig bag tallene. Jeg hører gerne om undersøgelser, der fortæller noget nærmere?

10 kommentarer

  1. Jeg synes det samme, som du synes, Kristian – ja, jeg gør så… 🙂


  2. Jeg ved det godt, Junior.


  3. Jeg synes måske også 99.56% lyder lidt i overkanten, men det skal ikke underkende det faktum, at der er mange i den aldersgruppe på Facebook – det er faktisk helt vildt, faktisk.

    Er næsten ikke venner med nogle “i virkeligheden”, som jeg ikke også har på Facebook. Der er selvfølgelig perifære bekendtskaber, men alligevel.

    Sociologisk er det dybt, dybt interessant.

    Det var bare lige det 🙂

    // Lars


  4. Hej Lars.

    Jeg synes også, det er dybt interessant. Men jeg tror simpelthen ikke på, at penetrationen er så høj. Jeg tror ikke, den er over 85% (det er dog er rent skud). Men jeg ville gerne vide det 🙂

    Og hvad angår venner – så er jeg heller ikke venner med nogle fakes. Men jeg tror også de fleste “falske” profiler er profiler, hvor brugeren har glemt kodeordet, og derfor har oprettet en ny. Og de ligger jo bare passivt derude og tæller i statistikken – uden at være aktive, og derfor uden at adde eller blive addet.

    Mvh. Kristian


  5. Hej Kristian,

    Helt enig i din betragtning. Det er helt sikkert ikke tilfældet med SÅ stor penetration – til trods for stor udbredelse. Mener at kunne huske en undersøgelse (skal nok lige se om jeg kan finde den så det ikke bare bliver udokumenteret) der viste at omkring 25% af profilerne på Facebook var fake profiler eller dubletter.

    Mvh.
    Westerskov


  6. Det vilel være rigtig godt, hvis du kunne finde den undersøgelse……


  7. Hmm nu er det ikke lige den undersøgelse jeg tænkte på, men sikkerhedsfirmaet Cloudmark hævder bl.a.at have lavet undersøgelser der viser at op mod 20-40 % af profilerne på Facebook er fake.

    Dette ville dog være rart lige at se nogle tal fra dem for at afdække om det mere er et PR stunt de har gang i.

    Skriver lige hvis det lykkedes at støve den anden undersøgelse op igen.


  8. Jeg kan åbenbart ikke skrive et indlæg med et link i. Hvis I vil læse artiklen hvor Cloudmarks undersøgelse er kommenteret, er I nødt til at Google “40 Pct. Fake Profiles On Facebook?”


  9. Mange tak for info 🙂


  10. […] medlemmer af gruppen. Og der kunne eller være grund nok til det. Jeg har tidligere skrevet om et Lidt for imponerende antal danskere på Facebook – baseret på at Facebook-penetrationen var omkring 100% for de 19 – 25-årige. Nu er den så […]



Skriv et svar

