h1

10 gode råd til den ambivalente Facebook-bruger

februar 6, 2009

Er du en af de (ældre?) Facebook’ere, som ikke ønsker at dele HELE dit privatliv med resten af Facebook-sfæren, så er der nogle “privatlivsindstillinger”, som kan hjælpe dig i dit forsøg på at forblive ukendt på Facebook.

Hvis du går ind på All Facebook.com, så kan du finde 10 gode råd til at sikre privatlivet på Facebook (Men her er der så det, at hvis du har lyst til at sikre privatlivet, så er der ikke så meget grund til at være på Facebook. Eller?).

Du kan også bare læse de 10 gode råd her:

1. Brug dine venne-lister

Opdel eksempelvis mellem familie, venner og faglige kontakter. Således kan du eksempelvis give forskellige former for adgang til dine fotos. Så undgår du, at din chef kan se, da du drak dig svinestiv til håndbold-julefrokosten.

2. Undgå at optræde i Facebooks søgeresultater

Den slags kan du redigere under Beskyttelse af personlige oplysninger. Så kan du ikke findes.

3. Undgå at optræde i Googles søgeresultater

Det sker også under Beskyttelse af personlige oplysninger. Det er følgende sætning, du skal undgå er hakket af: “Opret en offentligt søgeliste for mig, og tilmeld den til søgemaskine-indeksering.” Så kan du heller ikke findes der.

4: Undgå at alle kan se, når du bliver tagget

Det sker under Beskyttelse af personlige oplysninger –> Profil. Jeg har nogle Facebook-venner, der er blevet tagget på nogle billeder fra folkeren, hvor de så noget mere bebrillede ud, end de gør i dag. Og 80’erne gjorde altså ikke noget godt ved folk. Jeg selv er heldigvis sluppet (endnu).

5: Beskyt dine albums

Så kan du sikre, at ikke alle kan se de billeder, du uploader. Det sker under Beskyttelse af personlige oplysninger –> Billeder. Og måske er det ikke alle dine venner, der er interesseret i at se alle 657 billeder, fra din ultra-flotte tur til Ayers Rock?

6: Undgå at dine nyhedsopdateringer kan ses af alle

Du kan starte med at undgå at “Fjern civilstand” er hakket af under Beskyttelse af personlige oplysninger –> Nyheder og væg. På den måde undgår du, at alle kan se, når du går fra “I et forhold med” til “Det er kompliceret” og tilbage igen. Jeg har selv et par Facebook-venner, der skifter forholdsvist meget imellem den slags. Og det er i længden irriterende at se på. Du kan også bare sørge for, at ikke alle kan se alle dine personlige oplysninger under Beskyttelse af personlige oplysninger –> profil

7: Undgå alle de obskure applikationer, og det de gør ved dit newsfeed.

Det korte af det lange er, at man ikke skal installere ret meget – og at man kan afinstallere det meste igen. En af mine Facebook-venner sørgede på et tidspunkt for, at min “FunWall” var dækket af fede, nøgne kvinder. Men jeg er også Facebook-ven med min chef – så den applikation strøg en tur i svinget.

8: Lav din kontaktinformation privat

Det kan du redigere fra Beskyttelse af personlige oplysninger –> Profil. Hvis du ønsker at være hemmelig eller er så vigtig, så du har stalkere.

9: Undgå pinlige kommentarer på din væg

Jeg har flere gange været i situationer, hvor det har ligget på grænsen, det mine private venner har skrevet i deres åbenmundethed. Men det kan redigeres således, at ikke alle kan se det. Via Beskyttelse af personlige oplysninger –> Profil kan du sørge for, at ikke alle kan skrive på din væg, og du kan også under Indstillinger sørge for at ikke alle kan læse det, der bliver skrevet.

10: Hold dine venner for dig selv

Under Beskyttelse af personlige oplysninger –> Profil kan du klikke af, så dine venner ikke kan ses af alle. Måske vil nogle af dem gerne være hemmelige?

Og endelig:

11: Slet din profil på Facebook (dette råd er ikke med på den oprindelig liste)

Jeg har fuld forståelse for, hvis man ikke ønsker at blive eksponeret. Men så skal man nok holde sig fra Facebook. For det er jo for pokker det, der er meningen med galskaben.

Også i Norge har de formidlet disse råd. Og det var faktisk der, jeg læse dem første gang.

2 kommentarer

  1. Meget nyttig lille liste dér. Den vil jeg straks formidle videre til ambivalente facebook-brugere og ikke-brugere blandt mine kollegaer 🙂


  2. Det lyder godt, Hanne. Den er faktisk brugbar. Selv er jeg dog både ambivalent og har ingen begrænsninger i mine delingsfunktioner. Jeg tænker bare over, hvad jeg skriver i stedet.

    Mvh. K



Skriv en kommentar