h1

Løkke og DF i smukt parløb

april 15, 2009

Ja, undskyld mig – men ser det lige pt. ikke ud som, at det er Venstre og Dansk Folkeparti, der danner regering – og ikke Venstre og De konservative? Der bliver i hvert fald givet ualmindeligt  store lunser til DF i de her dage. Løkke har vist brug for arbejdsro på posten. Og da vi jo er på tærsklen til en valgkamp, så ved han, at uanset hvad han laver, så vil det møde kritik fra oppositionen (opfindsomt ikke?).

Nå, men her er to overskrifter fra dagens Politiken-web:

V og K uenige om kriminel lavalder

DF og V freder dagpenge og efterløn i krisen

Sig mig lige….. Hvad fanden sker der!!??? Det er da nogle ret centrale punkter, som Venstre indgår aftaler med DF om. Hvad angår punktet om en nedsættelse af den kriminelle lavalder, så overhaler V og DF pludselig De konservative indenom på retspolitikken, som ellers i mange år har været de konservatives særlige smertensbarn. Men nå DF er i billedet, kan det ikke blive stramt nok. Jeg synes ellers lige, at ham Løkke fremstod så menneskelig. 🙂

Jeg er klar over, at der naturligvis foregår en del på de indre linier – men på de ydre, så ser det umiskendeligt ud som om, Lars Løkke liiiige pt. har lidt for travlt med at gøre sig til for DF.

2 kommentarer

  1. Og her kommer jeg så lige med en bemærkning.. 🙂
    Jeg mener jo, at det i allerhøjeste grad er at udvise medmenneskelighed at sænke den kriminelle lavalder. Det er jo medmenneskelighed over for de ofre, der kan se deres overfaldsmænd, hærværksudøvere, røvere og andre gerningmænd (børn) gå fri af straf, alene fordi de ikke er gamle nok til at få en straf i form af enten samfundstjeneste eller lign. Det er jo ikke meningen med sænkningen af den kriminelle lavalder, at vi skal til at sætte børn bag tremmer, som vi gør det med voksne. Men jeg ser det eks. som en mulighed for at oprette en domstol for børn, hvor disse unge lovbrydere kan blive idømt en samfundstjeneste og/eller ophold på en lukket institution uden håndtag på indersiden af deres værelse, diciplin, skolegang, køkkentjans m.m.
    Det er sundt for de unge at få et ansvar for sig selv på den rigtige måde. De lærer nogle vigtige mekanismer i samfundet, som gerne skulle få dem til at indse, at forbrydelse og især vold ikke betaler sig.


  2. Hej Pinstripe

    Det skal du jo have lov at mene… Og jeg synes da heller ikke, at det er rimeligt, at systemet ikke “rummer” lovbrydere under 15, og at det ingen konsekvenser har, hvis man begår kriminalitet og er 14.

    Men når det er sagt, så mener jeg absolut ikke, at medmenneskeligheden kun gælder for ofrene. Jeg mener heller ikke straf bør være til for ofrenes skyld. Straf bør optimalt set handle om forbedring. Og jeg mener bestemt, at der skal sættes ind på helt anderledes vis med forebyggelse for at bryde fødekæden til banderne (som jeg blandt andet har hørt peter Skaarup tale om i dag).

    Desuden viser alle undersøgelser jo at højere straffe ingen effekt har ift. antallet af forbrydelser. Det ses der 100% bort fra i argumentationen for højere straffe – selvom (eller fordi) det er det allerbedste argument for at holde hovedet koldt ift. strengere straffe og sænkning af den kriminelle lavalder.

    Mvh. Kristian



Skriv et svar

