h1

Nick Hækkerup som pædofil på Youtube

januar 21, 2010

Nick Hækkerup som pædofil og skatteminister Kristian Jensen som manden bag et dobbelt knivdrab i Aalborg.

Det er to af historierne i en video på Youtube, der er et særdeles velfingeret sammenklip af DR’s TV-Avis. Videoen skal nok få mange klik, den skal nok få opmærksomhed i de traditionelle medier (BT har den allerede), DR rasler med sablerne og det samme gør formentlig også partiapparatets advokater .

Kunstneren Mads Steen, som har produceret videoen, siger i et interview i BT: “Alt hvad der er skævt og anderledes får kniven eller bliver rengjort i én stor dansk rengøring. Hvadenten det er Christiania, Ungdomshuset, demonstranter eller drankerne på bænken. Men den er også produceret fordi jeg syntes det kunne være sjovt, og jeg morede mig rigtig godt, da jeg lavede den.”

“Rigtige” intentioner: Fejlslagent udtryk

Uagtet at jeg sådan set er enig i hans indledende synspunkt, så er sjov lige bestemt, hvad videoen IKKE er. Det er ikke “sjovt” at udstille vores skatteminister som dobbelt drabsmand, hvad end man så mener om ham. Og det er endnu mindre “sjovt” at udstille Nick Hækkerup som pædofil (Til gengæld kan jeg dog godt se humoren i, at Kurt Westergaard har fået tæsk af en sheik, og at Lene Espersen vil afvikle Syddanmark. Forskellen er vel, at begge påstande har relation til personernes reelle virke).

Formålet med videoen står mig også noget uklart. Tydeligvis er den i opposition til “magthaverne” i bred forstand, og den dagsorden som “magthaverne” sætter. Men da videoen klart går over stregen, er der ingen tvivl om, hvad resultatet vil være: En samlet afstandstagen fra folkestyrets repræsentanter (incl. Enhedslisten) – og derfor er der i sidste ende ikke nogen tvivl om, hvis sag det gavner: “Magthavernes”.

Men “polistisk joke med glimt i øjet”? No way. Videoen er et fuldstændig fejlslagent udtryk for nogle “rigtige” intentioner – der udmønter sig i upassende, dårlig humor, uden evnen til at balancere på knivsæggen mellem det grove og det sjove.

 Se den her (så længe det varer):

7 kommentarer

  1. Lidt usamgeligt at vise identificerbare børn, mens der snakkes om pædofili, men derudover virker det harmløst.

    Formålet ligner “noget med at” det er nemt at manipulere med medierne, vi tror for meget på hvad vi ser m.m. Jeg ser en medie-kritisk tone i videre omfang, end jeg ser en magtkritisk tone.

    …og så tror jeg at videoen ender med at blive ignoreret ihjel. Den kan ikke engagere folketingspolitikere til at tage afstand.


  2. Harmløst er det vel. Men jeg synes, det er helt UTROLIG dårlig stil at hænge en politiker ud som pædofil i “en god sags tjeneste” – med den undskyldning, at det er humor, og at de for i øvrigt selv forvrænger virkeligheden.

    Og jeg vil holde ved, at jeg mener, at det har meget fokus på magten og magthaverne. Særligt når man ser Mads Steens egne udtaleler i BT (Klik på linket ovenfor).

    Ang. at blive ignoreret ihjel, så har du måske ret i det. Det kommer nok lidt an på, om det bliver en reel mediehistorie (som jeg mener, det har potentiale til). Gør det det, så er jeg helt sikker på, at der bliver kørt advokater på. Dør det derimod en stille død, så tror jeg derimod, at du har helt ret i, at så ser hverken Nick eller Kristian nogen grund til at ændre på det faktum.


  3. Mads: Jeg finder det interessant, at du mener det er “helt UTROLIG dårlig stil at hænge en politiker ud som pædofil”, mens det at en anden bliver hængt ud som dobbelt-morder går upåtalt hen…


  4. Hej Kristian

    undskyld jeg ikke fik kommenteret forleden andet end på Facebook. Jeg synes, at det er en rystende historie – og rigtig dårlig smag og dømmekraft fra den såkaldte kunstners side.

    At jeg lige kom til at tænke på historien igen skyldes sådan set, at der nu er en ANDEN mediehistorie i gang – om en 17-årig pige, er i en musikvideo hylder/trøster Kurt Westergaard. Et par medier er helt oppe og køre og kalder hende for den yderste højrefløjs talerør: fx http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1288075.ece

    Grunden til at det interesserer mig er, at jeg faktisk så hendes (ret ringe) musikvideo forleden, fordi den stod som et link under den video, dit blogindlæg omhandler. Så vidt jeg husker, så var musikvideoen et “reply” på kunstnerens video.

    🙂 Jesper


  5. Hej Henrik

    Jeg forstår ikke helt din kommentar. Det er jo mig, Kristian, der har skrevet “HELT utrolig dårlig stil” – og det er jo så også mig, der opponerer mod det samlede budskab i videoen i blogindlægget….. Og i øvrigt også nævner dobbeltmorderen.

    Og Jesper: Tak – jeg tjekker videoen.


  6. Kristian: Du har ret. Det var mig der lige fik blandet rundt på navnene 😦

    Min kommentar gik såmænd blot på, at du vælger at fremhæve pædofili-historien og ikke dobbeltmords-historien.


  7. Det var der forskellige årsager til. Én af dem var SEO (Men sig det ikke til nogen….. ;-)) Og hvad min første kommentar angik, så var det også blot fordi, det var det, som William Jansen kommenterede på……



Skriv et svar

